Hoe komt het je aanhikt tegen je takenlijst?

Hoe komt het dat je aanhikt tegen je takenlijst (1)

Hoe komt het dat je aanhikt tegen je takenlijst?

Je maakt je proactief plannen, je hebt je bedrijfsgroei helder voor ogen en je hebt samen met je team een realistische planning gemaakt.

 

Maar toch hik je aan tegen je takenlijst. Hoe komt dat?

takenlijst

Een energielek is funest voor je takenlijst

Takenlijsten lijken zinloos als ze niet aansluiten op de energie van de organisatie. Ga daarom op zoek naar het energielek als je merkt dat planningen niet gehaald worden en/of medewerkers tegen hun takenlijst aanhikken.

De energie van jou als ondernemer, CEO of MT-lid is nodig om plannen te realiseren. Maar ook de energie van het personeel is van groot belang. Buiten het persoonlijke energielek kan er ook een bedrijfsenergielek zijn. Er gaat dan veel tijd en energie verloren door verkeerde bedrijfsvoering. Als je bedrijf groeit dan is het verstandig om de processen mee te laten groeien.

Als het energielek is gedicht komt de flow vanzelf en verdwijnen de taken op takenlijstjes als sneeuw voor de zon.

Pleisters plakken op de planning

Wat ik vaak zie is dat ondernemers niet de kern van het probleem aanpakken maar pleisters plakken. De takenlijst wordt aangepast op de resultaten in plaats van dat de processen worden aangepakt om de gewenste resultaten te behalen.

Pleisters plakken kan heel lang goed gaan, maar als je niets doet aan het energielek is een pleister niet meer genoeg.  Het lek wordt steeds groter met alle gevolgen van dien.

 

BOVO methode

De BOVO methode kan je helpen om inzicht te krijgen in de energielekken binnen je bedrijf.

Om je energielek te vinden moet je onderzoek doen. Ligt het aan leidinggevenden, personeel of procedures? Hoe kun je dat oplossen?

Takenlijst

Thuiswerken kan een energielek zijn

Het is belangrijk om medewerkers te betrekken bij de plannen zodat ze zich een onderdeel voelen van de onderneming. Het is nu een uitdaging om met medewerkers die ieder op een eigen plek zitten verbonden te blijven.

Medewerkers voelen zich in deze tijd meer alleen en somber. Maar ze zijn ook angstig om hun baan kwijt te raken. Dit kan enorm veel energie kosten.

Gebruik je bijvoorbeeld slimme tools om in contact te blijven met elkaar?

 

Onderzoek zwakke punten en valkuilen

Hoe verschillen zwakke punten en valkuilen van elkaar?

Een zwak punt is iets waar je niet goed in bent. Als je bijvoorbeeld niet bekend bent met een bepaald product, dienst of doelgroep kun je moeilijker verkopen. Dit is een zwak punt als je hier bewust van bent.

Het wordt een valkuil als je denkt dat jij de overtuiging hebt dat je een goede verkoper bent. Omdat jij met jouw charme mensen kunt overtuigen verwacht je dit ook altijd en overal te doen. Zo kan een sterk punt van jou ineens een valkuil worden.

Als je bewust bent van de valkuilen en zwakke plekken in je onderneming kun je ze oplossen.

Zijn de processen en verwachtingen helder?

Hoe meer mensen er werken des te belangrijk het is dat de procedures helder zijn. Als ondernemer weet jij wel wat het resultaat moet zijn en waarom, maar het energielek kan ook zomaar zijn dat deze informatie de uitvoerders niet bereikt.

Zij hebben dan een taak van jou gekregen waarvan ze niet weten waarom ze het moeten doen en ook het belang niet kunnen inschatten, behalve dan dat jij zegt dat je het resultaat snel wilt zien.

Met als gevolg dat de taak op een takenlijst komt maar dat er uitstelgedrag rondom deze taak plaatsvindt. De uitvoerder kan zich er niet mee identificeren en planningen worden mede daardoor niet gehaald.

takenlijst juiste persoon

Komt de taak wel bij de juiste persoon terecht?

Ieder persoon is uniek, dat hoef ik jou niet te vertellen. Ieder persoon in jouw organisatie heeft ook een unieke kwaliteit. Zorg dat de taken bij de juiste persoon terecht komen en dan zullen taken niet lang op een takenlijst staat.

Hoe?

Neem contact met mij op en we gaan samen aan de slag met de stemmingsbarometer en we kijken samen met een helicopterview naar je organisatie.

Structuurcoach
Blog Geen categorie
Previous reading
Tool van week 45: Office lens
Next reading
Inkiek week 44
×

Powered by WhatsApp Chat

×